Noua Lege a achizitiilor publice scurteaza termenele pentru licitatii

Noua Lege a achizitiilor publice scurteaza termenele pentru licitatii

Eliminarea barierelor birocratice, intarirea controlului, transparenta banului public, scurtarea termenelor si a procedurilor existente sunt cateva dintre modificarile operate de Guvern la Legea achizitiilor publice. 

Primul ministru Emil Boc a mai spus ca noile prevederi ale legii sunt consecinta faptului ca si reglementarile europene s-au schibat, scurtand termenel de organizare a licitatiei publice „in vederea unei mai bune gestionari intr-un an de criza a resurselor financiare publice, cu intarirea controlului si transparentei”.

De asemenea, s-au introdus si termene punctuale la solutionarea in instanta a contestatiilor. „Pentru ca aceste dosare de contestatie sa nu ramana luni si ani in sir in instanta, fara ca o procedura sa fie adjudecata fie intr-un fel, fie in altul si sa nu ramana autoritatile contractante, adica cei care organizeaza licitatiile, blocate pentru luni si ani in sir, fara ca obiectivele sa se realizeze”, a motivat el decizia, relateaza NewsIn.

Ministrul Administratiei si Internelor, Dan Nica, a anuntat ca durata tuturor licitatiilor a fost redusa la 30 de zile, termenul de publicare pentru licitatiile deschise a fost  redus de la 28 zile la 20, termenul de publicare pentru licitatiile restranse de la 16 la 10 zile,  iar cel pentru dialog competitiv de la 30 la 20 zile.

Dan Nica a mai anuntat introducerea unei taxe de timbru pentru contestarea licitatiilor, ca masura impotriva „comportamentelor sicanatorii” ale acelor firme care nu aveau nicio intentie sa castige licitatia, ci doar sa blocheze procesele, cu speranta ca vor obtine anumite sume de bani din partea firmelor care erau clasate pe primele locuri. „A fost introdusa o taxa de timbru de 2% din valoarea contractului respectiv, urmand ca firmele care pierd contestatia sa piarda si aceasta suma”, a precizat Nica.

Plafoane de achizitii

Autoritatea contractanta va avea dreptul sa achizitioneze direct produse, servicii sau lucrari, in masura in care valoarea achizitiei este egala sau mai mica decat echivalentul in lei a:
– 15.000 euro pentru fiecare achizitie de produse sau de servicii, (Potrivit legislatiei in vigoare, acest prag era de 10.000 de euro. Spre comparatie, in Polonia acest prag este de 14.000 de euro, iar in Cehia 15.000)
– 15.000 euro pentru fiecare achizitie de lucrari. (Potrivit legislatiei in vigoare, acest prag era de 10.000 euro. Spre comparatie, in celelalte state membre UE acest prag este intre 10.000 a 20.000 de euro)

Autoritatea contractanta va avea dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte numai in cazul in care in care valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica este egala sau mai mica decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri:
– Pentru contractul de furnizare a 100.000 euro (in prezent, acest prag este 75.000 euro potrivit legislatiei romanesti in vigoare, in Polonia 80.000 de euro, in Cehia 100.000 de euro)
– Pentru contractul de servicii: 100.000 euro, (in prezent, acest prag este 75.000 euro potrivit legislatiei romanesti in vigoare, in Polonia 80.000 de euro, in Cehia 100.000 de euro)
– Pentru contractul de lucrari: 750.000 euro. (in prezent, acest prag este 500.000 euro potrivit legislatiei romanesti in vigoare, iar in Polonia si in Cehia acest prag este de 750.000 de euro)

Se schimba aplicatia de control a miscarilor cu produse accizabile din 15 ianuarie

Se schimba aplicatia de control a miscarilor cu produse accizabile din 15 ianuarie

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat ca din 15 ianuarie anul viitor va fi folosita aplicatia EMCS-RO de control a miscarilor cu produse accizabile in regim suspensiv. Aplicatia va inlocui RO-DAI, utilizata pana in prezent.

Noua aplicatie se va baza pe transmiterea electronica a datelor, structurate in conformitate cu standardele agreate la nivelul Uniunii Europene.

Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV) va acorda accesul la aplicatia EMCS-RO, aceasta din urma permitand monitorizarea in timp real a starii miscarilor de produse accizabile in regim suspensiv.

Documentele pe suport de hartie si formalitatile care se efectueaza potrivit art. 187 alin. (2) si (3) din Codul fiscal nu vor fi inlocuite de catre mesajele transmise prin sistemul EMCS-RO. Iar asta pentru ca emiterea, transmiterea si inchiderea unui document administrativ de insotire (DAI) este obligatorie atat pe suport de hartie, cat si informatic.

Platim parlamentarii pentru a chiuli

Platim parlamentarii pentru a chiuli

In ultima sesiune parlamentara, alesii poporului au avut la fel de multe absente, liderii de partide fiind printre „fruntasi”.

Institutul pentru Politici Publice Bucuresti a realizat un raport cu privire la activitatea parlamentarilor in sesiunea septembrie – decembrie 2009.
Deputatii cu nicio prezenta la lucrarile Camerei Depuatilor sunt Viorel Hrebenciuc, de la PSD+PC Bacau, Theodor Paleologu, PD-L Bucuresti, care a fost si ministrul culturii si cultelor, si Dan Pasat, deputat de Giurgiu.
Dintre deputatii cu cele mai putine prezente au fost Nini Sapunaru, PNL Vrancea, Nicolae Stan, PD-L Olt, si Andrei Dolineaschi, PSD+PC Botosani, cu 14, 15, respectiv 16 prezente din 168.

In ceea ce-i priveste pe senatori, cei cu absente pe linie sunt Mihai Stanisoara, PD-L Mehedinti, Sorina Placinta, PD-L Vrancea, Vasile Blaga, PD-L Bucuresti, si Radu Berceanu, PD-L Dolj. Acestia, insa, au avut in perioada respectiva si functii in Executiv.
Totusi, dintre cei doar cu functii de parlamentari cei cu cele mai putine prezente au fost Ioan Ghise, PNL Brasov, si Marko Bela, UDMR Mures, cu numai una, respectiv doua prezente din 212.

Reprezentantii IPP sesizeaza faptul ca senatorii au fost cei mai lenesi parlamentari, dintre acestia niciunul neavand prezenta 100%, si faptul ca, fata de rapoartele din anii anteriori, cei mai activi la nivelul sedintelor din plen sunt senatorii aflati in general la primul mandat.

In ceea ce priveste Camera Deputatilor, liderii de grup de aici nu reprezinta modele de urmat, Viorel Hrebenciuc, PSD, Calin Popescu Tariceanu, PNL si Varujan Pambuccian, reprezentantul minoritatilor nationale, fiind doar cateva exemple.
„Poate ca un criteriu realist ar fi numarul de interventii si initiative legislative decat prezenta fizica. Si intr-o uzina avem muncitori simpli care vin zi de zi la program si directori care au alte proritati si pentru care programul este mult mai flexibil”, a argumentat pentru BaniiNostri.ro sociologul Mircea Kivu.

In ceea ce priveste rolul liderilor, acesta considera ca partidele sunt percepute de populatie prea mult prin sefi si mai putin prin idelogie si rol, in sensul ca partidele sunt personalizate. „Parlamentul in sine nu prea isi indeplineste rolul de legiuitor pentru ca cele mai multe legi rezulta din votarea ordonantelor si hotararilor de guvern si aici e problema”, a mai spus Kivu.

Un alt punct subliniat de raportul IPP este faptul ca, data fiind organizarea campaniei electorale pentru alegerile prezidentiale in noiembrie si decembrie 2009, unii senatori ar fi trebuit sa se retraga din functii. Astfel, Antonescu a reusit sa participe la 3% din sedinte iar Geoana la 7%, cu diferenta ca, in timp ce candidatul PNL anunta public la inceputul campaniei electorale ca se retrage din functiile de la Camera Deputatilor in
respectiva perioada nemaiputand fi fizic prezent la lucrari, cel al PSD – Presedinte de Senat in acelasi timp – a preferat sa lipseasca fara nici o explicatie publica. Urmarea a fost ca multe sedinte din plenul Senatului au fost conduse de un vicepresedinte.

Cei mai activi deputati in sesiunea septembrie-decembrie au fost Mircia Giurgiu, Valeriu Tabara, de la PDL, si  Ion Dumitru de la PSD+PC, cu 114, 63, respectiv 43 initiative legislative, in vreme ce din partea senatorilor Emilian Francu de la PNL si Iulian Urban de la PD-L au avut cele mai multe initiative legislative, 57, respectiv, 51.
Un parlamentar costa in prezent in medie 7.000 de euro.
Pentru a citi intregul raport, click aici.

Taxa pe fast food

Taxa pe fast food, inlocuita de taxa pe sare

Anul acesta, in martie, ar fi trebuit sa intre in vigoare mult trambitata taxa pe produsele fast food. Nu a intrat, dar cum este foame de bani la buget Ministerul Sanatatii a anuntat ca va introduce in schimb o alta taxa, pe sare.

Justificarea Ministerului este ca in produsele consumate de romani se afla atat de multa sare incat, per total, cantitatea zilnica e dubla fata de cea normala. „Deja vorbim de situatii in care persoane de 20-30 de ani fac infarct miocardic din aceasta cauza”, explica Adrian Streinu Cercel, secretar de stat in Ministerul Sanatatii.

Producatorii din industria alimentara sustin ca se pierde astfel intentia initiala a ministerului de a descuraja alimentatia sanatoasa prin taxa pe fast food, care tintea mai degraba cantitatea mare de grasimi si zahar din alimente.

Senatorii au votat scutirea de la impozitare a profitului reinvestit

Senatorii au votat scutirea de la impozitare a profitului reinvestit

Propunerea legislativa privind scutirea de impozit a profitului reinvestit a fost adoptat marti de Senat, prin votul pentru acest act dat nu doar de PC, PSD si PRM, unde opozitia este majoritara, respingerea de catre putere a acestei legi fiind motivul pentru care PC a iesit de la guvernare.

Proiectul, initiat de liderul PC Dan Voiculescu inca din 2005, modifica de fapt Codul fiscal in sensul scutirii de plata impozitului a profitului impozabil reinvestit, pentru operatorii economici si persoane juridice romane.

Voiculescu si-a sustinut in plenul Senatului propunerea legislativa si a explicat ca prin scutirea de plata impozitului pe profit nu apar pierderi la bugetul de stat, intrucat vor aparea compensari din TVA-ul suplimentar.

Secretarul de stat in ministerul finantelor, Catalin Doica, a mentionat ca punctul de vedere al Guvernului este impotriva proiectului, din cauza incapacitatii bugetului de stat de a sustine lipsa banilor proveniti din impozitarea profitului.

an conditiile in care comisia pentru buget a dat raport favorabil textului propus de Voiculescu, PC, PRM si PSD au anuntat in plenul Senatului ca sustin propunerea legislativa. Principala motivatie s-a referit la necesitatea intaririi competitivitatii firmelor romanesti, care deja concureaza cu acelea ale UE, prin reinvestirea profitului in retehnologizare.

Proiectul a trecut la Camera Deputatilor, fiind adoptat cu 45 de voturi pentru, 27 impotriva si doua abtineri.

Legea propusa de PC dateaza din perioada in care conservatorii erau la guvernare, insa propunerea acestei formatiuni nu  fost sustinuta de celelalte partide aflate la putere – PNL, PD si UDMR, care au considerat ca scutirea de impozitul pe profit dezechilibreaza veniturile de la buget. Aceasta propunere a conservatorilor, care nu face parte din programul negociat in 2004 de formatiunile aflate la putere, impreuna cu propunerea de reducere a TVA la alimentele de baza au constituit motivul pentru care conservatorii s-au retras de la guvernare, dupa ce ambele legi au fost respinse de coalitie. an momentul in care PSD s-a aflat la putere a promis reducerea TVA la alimentele de baza – prin programul de guvernare – in sa conditiile constrangatoare ale bugetului de stat nu au permis acestei formatiuni sa-si onoreze angajamentul fata de electorat, cu exceptia TVAului mai mic la medicamente, practicat in anul electoral 2004.

Seitan: CAS-ul nu trebuie scazut in criza

Seitan: CAS-ul nu trebuie scazut in criza

Plata contributiilor pentru asigurarile sociale nu ar trebui micsorata pe vreme de criza pentru ca statul are nevoie de bani mai multi in aceasta perioada, potrivit ministrului muncii Mihai Seitan.

„Contributiile sociale ar trebui scazute doar atunci cand economia merge bine, nu atunci cand merge prost. In plus, nu cred ca principala cauza a muncii la negru este nivelul acestor contributii”, a afirmat Seitan.
Presedintele Blocului National Sindical (BNS), Dumitru Costin, considera ca CAS-ul nu poate micsorat pana nu se trece la o egalizare a tipurilor de contracte existente pe piata muncii. „Exista trei tipuri de contracte, toate cu o rata de impunere fiscala efectiva diferita. Cel mai incarcat este contractul individual de munca, cu 9,5%, iar cel mai lejer este contractul de prestari servicii, cu doar 5,5%. Este normal ca toti angajatori fug de primul si se duc catre acestea din urma”, a afirmat Costin.

Costin considera ca ar trebui facuta o egalizare a acestor contributii, iar media trebuie stabilita in functie de veniturile aduse la buget de fiecare tip de contract. „Nivelul salariului minim pe economie este o alta problema care trebuie rezolvata. Salariatul nu poate supravietui din cei 600 de lei pe luna. Guvernul ar trebui sa-si tina promisiunile facute si sa mareasca aceasta suma, la fel ca si in cazul bugetarilor”, considera Costin.

Secretarul general AOAR, Cristian Parvan, considera ca oamenii de afaceri pot accepta limita minima a salariului pe economie pana la 650 de lei, dar nici aceasta cifra nu este sigura. In ceea ce priveste procentul avansat de presedintele UGIR 1903, Cezar Coraci, de 75% falimente in randul firmelor in cazul in care Executivul ar creste salariul minim pana la 705 lei, Parvan considera ca e foarte greu de spus ce efecte vor fi, mai ales ca exista foarte multa incertitudine.

Mijloacele electronice nu ne apara de corupti

Mijloacele electronice nu ne apara de corupti

Orice semnal care ne sugereaza (fie si numai atat) ca se poate ingusta posibilitatea de trucare a licitatiilor pentru achizitii publice se cere consemnat si salutat. Aceasta a fost si reactia initiala la informatia potrivit careia Guvernul a adoptat, in sedinta saptamanala de miercuri, decizii referitoare la imbunatatirea sistemului de achizitii publice. Informatia detaliata a avut insa darul de a mai slabi entuziasmul. De fapt, este vorba numai despre (redam formularea oficiala) cresterea gradului de utilizare a mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire si realizare a achizitiilor directe de catre autoritatile contractante.
E adevarat, la mijloc se afla o crestere importanta, o dublare de la 20 la suta la 40 la suta a ponderii utilizarii respectivelor mijloace electronice pe ansamblul procedurilor referitoare la achizitiile publice. Fara sa subapreciem importanta extinderii modalitatilor moderne, de derulare a operatiunilor de profil, trebuie sa remarcam ca hotararea de Guvern are un scop limitat.  Se inscrie exclusiv in efortul, de-a dreptul disperat, de reducere a cheltuielilor si de majorare a veniturilor bugetare. Pentru ca, asa cum precizeaza oficialitatile, daca in anul trecut s-au economisti 1,1 miliarde de euro prin folosirea mijloacelor electronice acum, in 2010, se mizeaza pe 2,2 miliarde de euro. In plus, incasarile din tarifele practicate in sistemul SEAP nu vor mai ramane la institutia cu pricina, ci se vor vira la bugetul de stat.
Sa admitem ca masurile adoptate sunt bine venite, iar cifrele impresionante privind economiile corespund adevarului. Ceea ce, insa, se cere remarcat vizeaza evaluarea „globala” a importantei folosirii mijloacelor electronice in demersul strict necesar de asigurare a corectitudinii mecanismului de derulare a achizitiilor publice. S-a dovedit ca aceste mijloace nu sunt deloc o pavaza in calea actelor de coruptie (sa spunem lucrurilor pe nume). Pana si atribuirea „aleatorie” prin calculator a contractelor pentru programul „cornul si laptele” s-a putut derula cu „adresa”.
O serie de semnalari din presa acestor zile atesta ca, in pofida apelului la mijloacele electronice, se inmultesc cazurile de licitatii trucate, ca exista abonati la tot felul de contracte cu statul, ca, in fond, criteriile nu sunt stabilite de programare electronica, ci tot de catre factorii decidenti de la mai toate nivelurile administratiei publice. Este bine ca se fac economii, ca se maresc veniturile bugetare insa problemele de fond nu sunt, inca, rezolvate. Continua sa se actioneze „pe felii”, pierzandu-se, de regula, imaginea de ansamblu. Nu facem procese de intentie prin afirmatii de genul „se actioneaza deliberat in mod haotic”, ceea ce nu diminueaza cu nimic acuitatea observatiilor multor analisti referitoare la achizitiile publice ca „pat germinativ” pentru tot mai numeroase acte de coruptie. La sedinta de Guvern de miercuri, s-a ratat inca o ocazie de a se aborda frontal, si suficient de cuprinzator tema cea mai dureroasa. Poate cu un alt prilej… Ne calauzim dupa preceptul potrivit caruia, pana si un guvern poate deveni rezonabil cand nu mai are de ales.

Restrictii de circulatie pe reteaua de drumuri nationale

Restrictii de circulatie pe reteaua de drumuri nationale

Pe drumul national DN 2, Urziceni – Buzau – Focsani, traficul a fost deschis pentru vehiculele cu greutatea maxima admisa mai mica de 3,5 tone.
In vederea evitarii inzapezirii autovehiculelor, traficul este in continuare inchis pe urmatoarele drumuri nationale:
Autostrada Soarelui pe sectorul Bucuresti – Drajna;
DN 1D  Albesti (AG)-Urziceni (IL)
DN 22 Ramnicu Sarat (BZ)-Braila (BR)
DN 24D  Balabanesti (GL)-Cuca (GL)
DN 2C  Costesti-Padina (BZ)- (BZ)
DN 2N

Societatea CFR Calatori a anuntat si ea  ca sunt anulate urmatoarele trenuri de calatori: 

trenul Rapid 795 Bucuresti Nord a Craiova, este anulat in data de 18 decembrie 2009, calatorii sunt preluati de trenul Accelerat 1823;
trenul Rapid 798 Craiova a Bucuresti Nord, este anulat in data de 19 decembrie 2009;
trenul Accelerat 1675 Bucuresti Nord a Buzau a Galati, este anulat in data de 18 decembrie 2009, calatorii sunt preluati de trenul Accelerat 1673;
trenul Accelerat 1735 Bucuresti Nord a Campina, este anulat in data de 18 decembrie 2009, calatorii sunt sunt preluati de  trenul Accelerat 1643;
trenul Accelerat 1793 Bucuresti Nord a Pitesti, este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenurile Accelerat 1993 si 1996 Golesti a  P. Kretulescu si retur, sunt anulate in data de 18 decembrie 2009;
trenurile Accelerate1885 si 1888 Titu a Pietrosita si retur sunt anulate in data de 18 decembrie 2009;
trenul  Accelerat 1796 Pitesti a Bucuresti Nord, este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenurile 7007, 7010, 7011, 7014, 7015, 7018, 7019, 7022, 7023, 7026 Bucuresti Nord a Balotesti si retur, sunt anulate in data de 18 decembrie 2009, trenurile circuland pe aceasta relatie din doua in doua ore;
trenul Personal 3008 pe relatia CampinaaPloiesti Sud este anulat in data de 18 decembrie 2009, circuland normal pe relatia Ploiesti Sud a Bucuresti Basarab;
trenurile Personale 7033 si 7034 Bucuresti Nord a Urziceni si retur sunt anulate in data de 18 decembrie 2009;
trenul Personal 5013 Bucuresti Nord a Buzau,  este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenul Personal 5022  Buzau a Bucuresti Basarab, este anulat in data de 19 decembrie 2009;
trenul Personal 9105 Bucuresti Basarab a Targoviste Sud, este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenul Personal 9104 Targoviste Sud a Bucuresti Basarab este anulat in data de 19 dembrie 2009;
trenul Personal 3011 Bucuresti Basarab a Campina este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenul Personal 3012 Campina a Bucuresti Basarab este anulat in data de 19 decembrie 2009;
trenurile Personale 9309 si 9304 Bucuresti Nord a Rosiori Nord si retur, sunt anulate in data de 19 decembrie 2009;
trenul Personal 5024 Ploiesti Sud a Bucuresti Basarab, este anulat in data de 18 decembrie 2009;
trenul Personal 5023 Bucuresti Basarab a Ploiesti Sud este anulat in data de 18/19 decembrie 2009.

Spaga la doctori trebuie transformata in plata legala

Spaga la doctori trebuie transformata in plata legala

Sistemul medical din Romania este corupt si neperformant. Aceasta este concluzia comisarului european pentru sanatate, Andrula Vasiliu (foto), care considera ca solutia ar fi sa platim o parte din analize sau consultatii.

Prezenta in Romania pentru a evalua sistemul de sanatate, comisarul european spune ca mita trebuie uitata in sistem.

„Am auzit ca este un obicei sa platesti doctorul. Ei bine, obiceiurile trebuie sa se schimbe”, a spus Andrula Vasiliu.

Printre solutiile propuse de comisar ar fi atragerea de fonduri de la Uniunea Europeana, care sa fie directionate in sistemul sanitar, si plata unei sume de bani, dar la vedere, atunci cand mergem la medic. De altfel si ministrul roman al Sanatatii a propus introducerea sistemului de co-plata.

„Daca trebuie sa plateasca, trebuie sa o faca oficial, nu printr-un plic secret. Asta trebuie sa se oprească. Coruptia din sistem trebuie sa inceteze”, a mai spus Andrula Vasiliu.

Solutia romaneasca: in doua saptamani, spitalele trec in subordinea autoritatilor locale

Ministrul Internelor, Dan Nica, a declarat ca unele ministere au demarat procedurile pe linia descentralizarii, iar in doua saptamani spitalele vor trece in subordinea autoritatilor locale.

„Am facut pasi importanti pentru ca termenul de 60 de zile sa fie indeplinit si am constantat ca sunt ministere care au evoluat foarte mult pe linia descentralizarii. Ministerul Sanatatii, care are are toate actele normative pregatite, intra in dezbatere publica si in doua saptamani spitalele vor trece in subordinea autoritatilor locale, asa cum sunt ele finantate, fie Consilii Locale, fie Consilii Judetene”, a declarat Dan Nica.

Potrivit autoritatilor, descentralizarea sistemului sanitar nu vizeaza spitalele judetene, ci numai pe cele mici, cu profil clinic sau ambulatoriu.

A doua etapa, trecerea spitalelor mari in subordinea admistratiei locale, se va face numai dupa evaluare proiectului pilot care va fi pus in aplicare, anul acesta in Capitala.

Proiectul pilot prevede intrarea in administrarea Primariei Bucuresti a 18 spitale, mai putin cele de urgenta.

Pana la 1 ianuarie 2010, Guvernul va aproba lista tuturor unitatilor sanitare cu paturi care vor trece la comunitatile locale, in functie de rezultatele proiectului-pilot.

Nica a mai spus ca descentralizarea vizeaza si domeniul Educatiei, Culturii, Tineretului si Sportului, Muncii.

Romania nu a iesit din recesiune

Romania nu a iesit din recesiune, asa cum au vazut optimistii

Economia Romaniei  a continua sa scada in ultimul trimestru din 2009, contractandu-se cu 1,5% fata de trimestrul anterior, potrivit datelor preliminare ale Institutului National de Statistic (INS). O serie de analisti, se asteptau ieri, la o usoara crestere. Mai rau, scaderea a fost mai mare decat cea din trimestrul trei. Statistica dezumfla sperantele ca viata va incepe sa fie mai linistita chiar din anul acesta. Chiar daca vom iesi din recesiune spre sfarsitul anului, semnele bune nu se vor propaga la nivelor oamenilor de rand la fel de repede. Mai intai trebui sa creasca firmele, pentru ca, apoi, sa reinceapa sa angajeze.

Aceeasi statistica amplifica indoiala ca se vor implini asteptarile optimiste privind primul trimestru al acestui an. Printre optimisti care vedeau astfel de cresteri se numara inclusiv viceguvernatorul BNR Cristian Popa si chiar seful misiunii in Romania a Fondului Monetar Internaaional (FMI), Jeffrey Franks, care a mai declarat ca economia Romaniei ar putea creste cu aproximativ 1,3% in 2010.
Si mai rau este faptul ca in ciuda scaderii drastice a consumului, inflatia lunara a crescut la 1,68% in luna ianuarie, de la 0,3% in decembrie 2009. Este cea mai mare inflatie lunara inregistrata din aprilie 2005 incoace. Atunci economia crestea vesel. Acum, scumpirea tutunului, a combustibili si a energiei electrica a facut ca rata anuala sa creasca de la 4,74% la 5,2%, potrivit datelor INS.