Scaderea contributiilor sociale pentru majorarea TVA-ului

Scaderea contributiilor sociale pentru majorarea TVA-ului

Ramona Jurubita, partener servicii fiscale KPMG Romania, considera ca executivul ar trebui sa combine politicile fiscale, care sa includa si reducerea contributiilor sociale, daca se decide pana la urma ca TVA-ul sa fie crescut anul viitor.

„In alte tari, precum Ungaria, s-a vazut ca majorarea TVA-ului nu este o solutie, cel putin pe termen scurt”, a declarat Jurubita, in cadrul unei conferinte de profil.

In alte tari, majorarea cu un punct procentual, combinata cu scaderea contributiilor sociale cu 2%, a dus pe termen mediu la cresterea veniturilor bugetare.

Remiza in meciul DNA-Marea Coruptie din Gorj

Remiza in meciul DNA-Marea Coruptie din Gorj

In ultimii patru ani, lupta impotriva coruptiei a reusit sa cada de multe ori in derizoriu, comenzile politice si lacunele profesionale distorsionand activitatea unei parti din angajatii DNA. Am asistat „in direct” la retineri, controverse si acuzatii, de cele mai multe ori neurmate de trimiteri in judecata, sub genericul „arestarile de vineri seara”. Cel mai recent exemplu: directorii de la Combinatul Energetic Turceni au fost arestati de procurorii DNA din Targu Jiu, condusi de Danut Volintiru (foto), si apoi eliberati de judecator din lipsa de probe. Scormonind prin „mapa profesionala”, a sefului DNA Targu Jiu gasim refuzul Consiliului Superior al Magistraturii de a raspunde favorabil solicitarii unor procurori, printre care si Danut Volintiru, de a deveni procurori cu rang de Parchet General fara a sustine examenul prevazut de lege.
In primavara acestui an, 69 de procurori au solicitat CSM sa fie avansati la gradul de procurori cu rang de Parchet General fara sa dea vreun examen, asa cum prevede legea. Cererea a fost respinsa in bloc de CSM, principalul motiv fiind numarul mare de rechizitorii „neprofesionist intocmite” sau al numarului mare de dosare nesolutionate timp indelungat. Decizia CSM a  fost atacata in instanta, unde judecatorii au dat castig de cauza procurorilor. Asa se face ca salariile acestora s-au majorat considerabil. Spiritul de „gasca” a mai invins odata, astfel ca procurori care au ajuns la DNA si DIICOT, au fost numiti direct prin ordin al ministrului Justitiei in functii importante direct de la parchetele locale, neavand solutionate nici un fel de dosare de coruptie sau de crima organizata.

DNA, odihna pana la moarte

Procurorul Danut Volintiru, seful Biroului Teritorial Targu Jiu, a intrat in zona „de interes a carcotasilor” prin nominalizarea sa pe lista „Neamurilor DNA”. Sotia sa, Claudia Volintiru, este notar public in Rovinari, iar fratele sau este consilierul unui afacerist certat cu legea de mai multa vreme. Astfel, fratele procurorului, Valy Volintiru, din angajat al Politiei economice Targu Jiu a „promovat” consilier juridic la SC Biaroxy SRL, societate care apartine controversatului om de afaceri Ion Radulescu, cunoscut sub numele de Ciupilan. Afaceristul din Cartierul Meteor a fost retinut la un moment dat de procurori pentru evaziune fiscala. O cautiune de 800 de milioane de lei vechi l-a scapat insa de puscarie. In replica, fostul politist spune ca el „nu il apara pe Radulescu, ci firmele sale”. In rest, despre activitatea Biroului Teritorial Targu Jiu al DNA, este sublima dar eficienta lipseste aproape cu desavarsire. Niciun rechizitoriu intocmit in 2008 de catre procurorii anticoruptie gorjeni nu s-a soldat cu trimiterea in judecata pentru coruptie a vreunei persoane. Informatiile care trec pagul Biroului DNA din Targu Jiu arata ca seful sta mai mult pe la Bucuresti si mai putin in localitatea de resedinta. Pana de curand, presa locala il catalogase drept „procurorul fara casa”, deoarece a declarat ca abia in 2004 si-a cumparat un apartament de circa 57 mp in Targu Jiu, desi se plaseaza pe locul al patrulea in ierarhia procurorilor cu cele mai mari salarii. In toamna acestui an, Danut Volintiru a fost propus pentru inca un mandat de trei ani la sefia DNA din Targu Jiu, ultimul mandat pe care legea ii permite sa-l detina. Propunerea pentru numirea in functie a lui Volintiru apartine sefului DNA, Daniel Morar, acum asteptandu-se avizul Consiliului Superior al Magistraturii.

Rezultate finale: Basescu - 50

Rezultate finale: Basescu – 50,33%, Geoana – 49,66%

Biroul Electoral Central a facut publice rezultatele finale cu privire la alegerile prezidentiale, turul doi. Astfel, prezenta la vot a fost de 58,02.

Voturile exprimate in favoarea lui Traian Basescu au fost in proportie de 50,33%, in vreme ce Mircea Geoana a strans 49,66% din voturi.
Numarul voturilor anulate a ajuns la un procent de 1,30% din numarul total de voturi exprimate.

Klaus Johannis a declarat atat dupa rezultatele partiale de la ora 08:00, cat si dupa cele de la ora 11:00 ca „lucurile se indreapta spre o clafiricare si ca rezulatele diferite de cele ale sondajelor au avut loc din cauza diferentei mici dintre cei doi candidati”.
Johannis a mai spus ca parcursul sau s-a terminat si ca ramane primar in Sibiu, excluzand posibilitatea de a fi premier cu Basescu presedinte.
„Este interesant faptul ca sibienii au votat in majoritate cu Basescu. Probabil ca au dorit ca eu sa le raman aici primar”, a mai spus acesta.

Un sofer de la Ministerul Muncii are un salariu de 2

Un sofer de la Ministerul Muncii are un salariu de 2,4 ori media din invatamant. Vezi intreaga grila!

Pe masura ce ministerele isi fac publice listele cu salariile tuturor angajatilor, indiferent de functie, aflam tot mai multe ciudatenii ale naturii salarizarii bugetare. Astfel, cel mai bine platit sofer din Ministerul Muncii a castigat, in aprilie, 4.050 lei, de la Compartimentul Administrativ.

Atentie! Daca in cazul altora veniturile cresc prin cumularea cu alte drepturi salariale, aici e vorba numai de salariul de baza. Si ca sa va faceti o idee si mai clara despre anomaliile salariale de la Stat, ministrul insusi a castigat in aprilie doar cu 1.361 lei in plus fata de soferul respectiv.

Prin comparatie, media veniturilor profesorilor in Romania este de 1.644 lei, conform datelor INS, un profesor debutant avand circa 900 de lei.
Dati click pe document pentru a citi intreaga grila!

Hipermarketurile atrag banii precum un magnet

Hipermarketurile atrag banii precum un magnet

Piata autohtona de retail ar putea atinge, in 2007, valoarea de 40 de miliarde euro, cu peste 17% mai mult fata de anul anterior, arata un studiu de piata al companiei de consultanta Deloitte Romania.

Comertul desfasurat in retelele de magazine de tip supermarket si hipermarket au consemnat, anul trecut, 33,5 miliarde lei, cu 17% mai mult fata de anul anterior, cand valoarea piete era de 28,7 miliarde euro.

Daca  rata de crestere medie anuala de peste se va mentine la 17 procente,  piata de retail din Romania ar putea atinge peste 3 ani 100 de miliarde de euro.

Factorii care au contribuit la aceasta crestere au fost expansiunea retelelor de supermarketuri, hipermarketuri si magazine cash&carry existente pe piata romaneasca (Carrefour, Metro, Selgros, Cora, Kaufland, Plus Discount), de extinderea unora recent intrate in Romania, ca Auchan sau Spar, precum si de strategiile de consolidare si extindere ale principalilor retaileri de electronice, IT&C si electrocasnice (Altex, Flamingo International si Domo).

De asemenea, studiul intocmit Deloitte Romania arata ca un factor important pe care se bazeaza expansiunea retelelor de magazine este creditul de consum si cresterea puterii de cumparare a populatiei.

Statisticile oficiale arata ca in Romania, doar 8% din populatie a accesat creditul de consum, in vreme ce bulgarii au apelat la acest credit in proportie de 14%, iar germani peste 50%.

Deloitte Touche Tohmatsu este una din cele mai mari patru companii multinationale de servicii profesionale, oferind servicii de audit, consultanta financiara, fiscala, juridica si managementul afacerii. In Romania, Deloitte a intrat pe piata in 1992.

Solutia "ideala": incredintarea fara licitatie

Solutia „ideala”: incredintarea fara licitatie

Afacerea investitiilor pentru sport, dezvaluita de presa de astazi nu are nimic senzational daca avem in vedere sirul nesfarsit al unor astfel de operatiuni din mai toate domeniile in care banul public atrage constant toate zonele corupte ale societatii noastre, nu numai din perioada postdecembrista. Se cuvine sa ne concentram atentia, in prezent, asupra acestei teme, mai mult decat in alte imprejurari, deoarece se anunta (cam demultisor poveste) „o radicala imbunatatire” a legislatiei in materie de achizitii publice.

Exista foarte multe argumente in favoarea instituirii de criterii si reguli mult mai stricte in privinta asa-numitei incredintari directe a unor contracte, de regula, „grase”. Practic, s-au comis si se comit abuzuri inimaginabile care isi au „acoperirea” intr-o formula de o ambiguitate dezarmanta. Este vorba despre asa-numitele situatii exceptionale (de urgenta) care impun renuntarea la licitatiile publice. E drept, s-a recurs si se recurge frecvent la licitatii trecute, dar aceasta tema a mai fost tratata in rubrica de fata, asa ca ne vom limita, astazi, la „incredintarea directa”.

Prima si cea mai importanta dificultatea o constituie definirea riguroasa a amintitelor situatii de urgenta, de exceptie. Poate sa se afle intr-o astfel de apozitiea un patinoar sau un bazin de inot (ca sa ne referim la stirea „calda” a zilei)? Din orice unghi vom privi lucrurile, este exclus sa se incadreze asemenea lucrari publice in categoria de situatie exceptionala. Nici macar obligatii asumate in vederea gazduirii unor competitii internationale sau pregatirii loturilor nationale pentru astfel de evenimente nu justifica apelul la solutii „pompieristice”. Prin urmare, pasul decisiv se cere facut in identificarea cazurilor de forta majora (sa spunem lucrurilor pe nume) in domenii vitale care ar justifica apelul la incredintarea directa.

Intr-o anumita masura, scandalul provocat de achizitia avioanelor de lupta F16 (o incredintare directa de un fel special) indica si marja in care se poate considera ca a intervenit o situatie exceptionala. Chiar cand este vorba despre apararea tarii, despre siguranta nationala, despre indeplinirea unor obligatii ale statului in calitate de membru al NATO, se cere mult discernamant in evaluarea situatiei exceptionale, care ar impune achizitii fara amanare. Or, despre achizitia unor asemenea avioane se vorbeste de mai multi ani, asa ca factorul timp poate sa intervina doar daca exista un termen scadent neasteptat, nu unul despre care se stie de niscaiva vreme. Daca la mijloc se afla o eroare de management, nu sunt obligati toti contribuabilii sa suporte paguba financiara.

In consecinta, nici macar indicarea domeniului in care este dezirabila incredintarea directa nu este suficienta pentru fundamentarea acestei incadrari. In practica, s-ar cuveni sa actioneze regulile impuse de raritatea unui proces economic si social. De aici, caracterul exceptional. Si atunci, solutia trebuie sa fie pe masura: exceptionala (de la exceptie). Pentru astfel de situatii rare, dupa caz, trebuie sa se pronunte, transparent, organismele institutionale de decizie, de la toate nivelurile autoritatilor publice, asa cum sunt definite de Constitutia Romaniei. Nu exceptia sa confirme regula, ci prin reguli sa se consacre ceea ce este, cu adevarat, exceptie.

S&P: Guvernul a avut succes

S&P: Guvernul a avut succes, dar nu sunt excluse „anticipatele”

Agentia de rating Standard & Poor’s (S&P) considera ca Guvernul Romaniei a avut pana acum succes in implementarea strategiei sale de consolidare fiscala, dar nu exlude ebventualitatea unor alegeri parlamentare anticipate, potrivit unui raport al institutiei americane. S&P remarca eforturile inca neincununate de succes ale partidelor de opozitie de a se reface dupa infrangerea de asta toamna, dar nu ignora presiunile sociale. Sursele potentiale ale acestora sunt limitarea cheltuielilor cu salariile bugetarilor si reforma sistemului de pensii sunt. Pana acum Guvernul s-a descurcat cu Fondul Mionetra International, care a evaluat pozitiv performantele administrative ale Executivului Roman. Anuntata intarziere a iesirii din recesiune a economiei autohtone este un alt factor de ingrijorare.
Recent, Standard & Pooras Ratings Services a revizuit in crestere, de la „negativ” la „stabil”, ratingul suveran (clasificarea)  Romaniei pentru creditele pe termen lung in valuta si moneda locala. Au fost confirmate ratingul suveran al Romaniei la BB plus/B pentru creditele pe termen lung si scurt in valuta si ratingul BBB minus/A a 3 pentru creditele pe termen lung si scurt in moneda locala. Calificativul BB plus plaseaza Romania pe cea mai inalta treapta a categoriei „junk”, care insemana , insa, pe de alta parte, „non-investment” sau speculativ. Cu alte cuvinte, investitiile in Romania sunt considerate foarte riscante

Lipsesc 5

Lipsesc 5,8 miliarde de lei din bugetul Statului

Bugetul general consolidat al statului a inregistrat un deficit estimat de 5,8 miliarde lei in primele doua luni ale anului. Deficitul reprezinta 1,1 % din PIB, a anuntat Ministerul Finantelor Publice in aceasta dupa amiaza. Statul a trebuit sa plateasca mai multi someri si dobanzi mai mari. Cele mai mari cresteri de cheltuieli le-a inregistrat capitolul asistenta sociala, subcapitolul asigurari de somaj crescand cu 133% fata de 2009. Cheltuielile din dobanzi vin pe locul trei.

Veniturile bugetului general consolidat au fost de peste 25 mld.lei, cu 3 %  mai mici decat in aceeasi perioada a anului precedent. In termeni nominali, impozitul pe profit a crescut cu 3,6% fata de perioada similara a anului precedent, in timp ce impozitul pe venit s-a micsorat cu 7,9%.
Veniturile din impozite si taxe pe bunuri si servicii s-au redus cu 10,9%, incasarile din accize au crescut cu 210 milioane lei, iar cele din TVA s-au redus cu 1.264 milioane lei. Statul ar fi inapoiat TVA cu 250 de milioane mai mult ca anul trecut, adica un total de 1.659 milioane lei in 2010.
Cheltuielile cu asistenta sociala s-au majorat cu peste 17% fata de cele din aceeasi perioada a anului precedent, cea mai mare crestere (133%), inregistrandu-se la asigurarile pentru somaj.
Cheltuielile cu dobanzi au crescut cu 13% in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent ca urmare a cresterii in termeni nominali a deficitelor bugetare acumulate din anii precedenti.
Cheltuielile cu sanatatea au dus la crestere cu 12% a capitol;ului bunuri si servicii, iar cheltuielile de personal au scazut cu doar 0,7%. La atat s-a redus efectul celor patru zile de concediu fara plata efectuate, in luna decembrie 2009
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital precum si transferuri pentru programele de dezvoltare au fost in suma de 2,8 miliarde lei, reprezentand 8,9% din totalul cheltuielilor bugetului general consolidat, respectiv 0,5% din PIB.

Pentru transa de 850 de mil. de euro

Pentru transa de 850 de mil. de euro, Guvernul este verificat la lectii de FMI si BM

De astazi pana pe 7 mai, delegatia Fondului Monetar International si cea a Bancii Mondiale vor verifica modul in care Executivul  respecta programul economic stabilit cu institutiile financiare.

Guvernul nu are o misiune usoara, mai ales ca trebuie sa dea explicatii privind cresterea cheltuielilor publice. Concomitent cu aceasta situatie, Fondul a revenit asupra estimarii cresterii Produsului Intern Brut de la 1,3% in scadere pana la 0,8%.
Tara noastra trebuie sa reduca deficitul bugetar in 2010 la 5,9% din PIB.

Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI, se va intalni si cu reprezentanti ai sindicatelor, mai ales ca acestia din urma vor negocia azi cu oficialii Ministerului Muncii privind legea salarizarii unitare si reducerea somajului.

Un raport al delegatiei va fi realizat abia in iunie, de acesta depinzand cea de-a cincea transa, de circa 850 de milioane de euro.

Vaccinarea HPV

Vaccinarea HPV, manipulata de firmele concurente

Campania de vaccinare contra cancerului de col uterin HPV, demarata in noiembrie anul trecut de catre ministrul Sanatatii de atunci, Eugen Nicolaescu (foto), nu a reusit din cauza „luptei dintre companiile concurente pe piata”. Fostul ministru sustine ca institutia a fost o victima a manipularii celor care nu doresc ca vaccinarea HPV sa se faca la timp, iar medicii din scoli, profesorii si dirigintii nu au sprijinit destul campania pentu ca aceasta sa reuseasca.

La toate acestea, sustine Eugen Nicolaescu, a contribuit si reticenta romanilor la noutati. El da exemplul si altor campanii de vaccinare care acum se fac pe scara larga, dar s-au lovit la inceput de mentalitatea romanilor, care se tem de reactiile adverse ale unui medicament nou.

Fostul ministru recunoaste ca a scapat oarecum lucrurile de sub control, el fiind in plina campanie electorala in timpul perioadei de vaccinare a fetitelor. De asemenea, el acuza presa care a creat o adevarata psihoza pe aceasta problema.

Ulterior, spune Nicolaescu, „am inteles ca este o lupta in piata farmaceutica, care nu avea nicio legatura cu campaniile noastre”.

De asemenea, el spune ca nu a fost sprijinit de cei la care a apelat, respectiv medicii scolari care trebuia sa faca pregatirea parintilor. „N-au facut-o cum trebuie. Au fost superficiali, nu i-a interesat. Ei nu sunt salariatii nostri. Noi am apelat la ei pentru bunavointa”, a precizat Nicolaescu. „Ministerul nu avea bani sa faca pliante. Cea mai eficienta publicitate este cea din gura-n gura, de la om la om. Am mers pe aceasta idee, dirigintii sa vorbeasca cu parintii era cea mai eficienta metoda”, a spus Nicolaescu.

El da asigurari ca investitiile facute in acest program national nu se vor pierde, deoarece termenul de valabilitate al dozelor este de doi ani, suficient de lung pentru a acoperi o parte a celor care se vor lasa convinsi de vaccinarea HPV. „Vaccinul are termen de valabilitate doi ani. S-a folosit aproximativ 5%. Daca toata lumea s-ar vaccina dozele nu ar ajunge. Nu sunt probleme”, a afirmat Nicolaescu.

Campania de vaccinare contra cancerului de col uterin HPV, demarata in noiembrie anul trecut de catre ministrul Sanatatii de atunci, Eugen Nicolaescu (foto), nu a reusit din cauza „luptei dintre companiile concurente pe piata”.

Fostul ministru sustine ca institutia a fost o victima a manipularii celor care nu doresc ca vaccinarea HPV sa se faca la timp, iar medicii din scoli, profesorii si dirigintii nu au sprijinit destul campania pentu ca aceasta sa reuseasca.

Fostul ministru este convins ca Ion Bazac va avea bani pentru o campanie de informare mai eficienta, „pentru ca va lua din alta parte, va avea buget de comunicare, pentru ca stie sa cheltuiasca bani”.

„Putina informare a publicului a fost facuta de distribuitori la rugamintea noastra, ministerul nu a cheltuit niciun leu pe campanie (…) Se poate renegocia cantitatea, in functie de cate persoane se vor vaccina. Am inteles ca actualul ministru a gasit intelegere in acest sens. Trebuie reesalonat contractul cu furnizorul, ceea ce s-a si intamplat”. a precizat fostul ministru.

In ultimele zile de mandat, Eugen Nicolaescu a semnat un act aditional la contractul cu cei doi distribuitori, prin care s-a prelungit pana la 31 martie contractul de achizitionare a vaccinului.