Mijloacele electronice nu ne apara de corupti

Mijloacele electronice nu ne apara de corupti

Orice semnal care ne sugereaza (fie si numai atat) ca se poate ingusta posibilitatea de trucare a licitatiilor pentru achizitii publice se cere consemnat si salutat. Aceasta a fost si reactia initiala la informatia potrivit careia Guvernul a adoptat, in sedinta saptamanala de miercuri, decizii referitoare la imbunatatirea sistemului de achizitii publice. Informatia detaliata a avut insa darul de a mai slabi entuziasmul. De fapt, este vorba numai despre (redam formularea oficiala) cresterea gradului de utilizare a mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire si realizare a achizitiilor directe de catre autoritatile contractante.
E adevarat, la mijloc se afla o crestere importanta, o dublare de la 20 la suta la 40 la suta a ponderii utilizarii respectivelor mijloace electronice pe ansamblul procedurilor referitoare la achizitiile publice. Fara sa subapreciem importanta extinderii modalitatilor moderne, de derulare a operatiunilor de profil, trebuie sa remarcam ca hotararea de Guvern are un scop limitat.  Se inscrie exclusiv in efortul, de-a dreptul disperat, de reducere a cheltuielilor si de majorare a veniturilor bugetare. Pentru ca, asa cum precizeaza oficialitatile, daca in anul trecut s-au economisti 1,1 miliarde de euro prin folosirea mijloacelor electronice acum, in 2010, se mizeaza pe 2,2 miliarde de euro. In plus, incasarile din tarifele practicate in sistemul SEAP nu vor mai ramane la institutia cu pricina, ci se vor vira la bugetul de stat.
Sa admitem ca masurile adoptate sunt bine venite, iar cifrele impresionante privind economiile corespund adevarului. Ceea ce, insa, se cere remarcat vizeaza evaluarea „globala” a importantei folosirii mijloacelor electronice in demersul strict necesar de asigurare a corectitudinii mecanismului de derulare a achizitiilor publice. S-a dovedit ca aceste mijloace nu sunt deloc o pavaza in calea actelor de coruptie (sa spunem lucrurilor pe nume). Pana si atribuirea „aleatorie” prin calculator a contractelor pentru programul „cornul si laptele” s-a putut derula cu „adresa”.
O serie de semnalari din presa acestor zile atesta ca, in pofida apelului la mijloacele electronice, se inmultesc cazurile de licitatii trucate, ca exista abonati la tot felul de contracte cu statul, ca, in fond, criteriile nu sunt stabilite de programare electronica, ci tot de catre factorii decidenti de la mai toate nivelurile administratiei publice. Este bine ca se fac economii, ca se maresc veniturile bugetare insa problemele de fond nu sunt, inca, rezolvate. Continua sa se actioneze „pe felii”, pierzandu-se, de regula, imaginea de ansamblu. Nu facem procese de intentie prin afirmatii de genul „se actioneaza deliberat in mod haotic”, ceea ce nu diminueaza cu nimic acuitatea observatiilor multor analisti referitoare la achizitiile publice ca „pat germinativ” pentru tot mai numeroase acte de coruptie. La sedinta de Guvern de miercuri, s-a ratat inca o ocazie de a se aborda frontal, si suficient de cuprinzator tema cea mai dureroasa. Poate cu un alt prilej… Ne calauzim dupa preceptul potrivit caruia, pana si un guvern poate deveni rezonabil cand nu mai are de ales.