Piata auto mondiala isi incoroneaza noul rege

Piata auto mondiala isi incoroneaza noul rege

Constructorii auto au avut pierderi pretutindeni in lume. Finantele mult reduse au cauzat scaderi ale vanzarilor astfel incat producatorii nu se mai lauda cu cele mai bune cifre, ci cu cele mai mici pierderi. Iar in aceasta valtoare, din care scapa cine poate, are loc incoronarea unui nou rege pe piata auto.

Timp de 77 de ani, gigantul auto american General Motors a purtat coroana de cel mai mare producator auto. Insa, 2008 l-a marcat cu o pierdere de 10 procente, pana la un volum total de 8,35 milioane de autovehicule vandute in lume. Pe de cealalta parte, nici Toyota nu a inregistrat cresteri, dar a avut o scadere mai mica, de doar patru procente. Astfel, constructorul nipon a afisat pentru 2008 un volum de 8,97 milioane de autovehicule vandute. Chiar daca gigantul japonez a preluat coroana de la americani, oficialii Toyota s-au aratat dezamagiti prin faptul ca se asteptau la o crestere.

David si Goliat in roluri inversate

Pentru a putea intelege cum a avut loc aceasta schimbare trebuie privit cu aproape un deceniu in urma. Foarte multa vreme, GM a fost o marca a aamericanismuluia, a masinilor mari, grele, impozante, dar si cu un consum foarte mare de combustibil. In conditiile in care America de Nord are in general cea mai mare pondere din piata de desfacere a companiei, iar aceasta a fost prima si cea mai lovita, efectele s-au reflectat de la an la an in vanzari.

In celalalt colt al „ringului”, Toyota a mizat pe o carte la inceput riscanta, dar in final castigatoare. Din 1999, compania s-a concentrat pe masinini cu un consum mai mic de combustibili si pe intrarea pe pietele emergente, piete in care tocmai eficienta consumului conta forte mult. Astfel, in ultimii zece ani, Toyota a ajuns la o crestere de 70%, crestere care ar fi fost si mai mare, daca recesiunea ar fi intarziat in Asia, piata care conteaza in proportie de aproape 65% din vanzarile totale. In plus, compania a suferit si din cauza aprecierii monedei nationale fata de dolar, de la aproape 105 yen acum un an si 110 yen in vara, la 90 de yen pentru un dolar in prezent. Acest lucru a insemnat o scadere a veniturilor, dar si o descurajare a exporturilor.

Diferenta dintre cei doi este mica, insa este clar ca GM va scadea in greutate, intrucat urmareste sa reduca numarul angajatilor si prin asta costurile de productie, sa reduca numarul dealer-ilor si al marcilor, totul pentru a dovedi ca merita imprumutul guvernamental de 13,4 miliarde de dolari.