Romania baga Europa in somaj

Romania baga Europa in somaj

Se intampla doua lucruri importante. Pe de o parte, s-a nimerit ca toti producatorii sunt pregatiti sa lanseze sau chiar au lansat produse noi, si dupa cum se stie, pentru fiecare produs se vorbeste despre prognoze, bilanturi etc, iar pe de alta parte este vorba despre epuizarea stocurilor cu produsele al caror termen de productie a fost expirat.
Paradoxal este insa altceva. Pana anul acesta, chiar daca cererile dealerilor au fost constante, de crestere a livrarilor, companiile producatoare nu au luat masuri in acest sens, pentru ca nu erau sigure daca aceasta cerere este una conjuncturala sau artificiala. Cererea fiind mare, rezultatul se cunoaste: importuri masive de masini second-hand, iar dealerii din Romania au achizitionat masini prin intermediari din alte tari, de regula din Statele Unite sau tari arabe. Dupa ce s-au dumirit, toti producatorii si-au refacut calculele. Si au trecut la treaba. Adica au facut ceea ce trebuia facut atunci cand se doreste cresterea productiei. Au angajat noi oameni, i-au scolarizat, au solicitat furnizorilor sa-si mareasca productia, iar furnizorii la randul lor au fost fericiti sa angajeze personal, pe care de asemenea l-a scolarizat. 
Iar in a doua parte a acestui an Romania a fost invadata de masini, din toate marcile si toate gamele. Finalul de an era asteptat ca painea calda pentru distribuitori, care visau cu ochiii larg inchisi la profituri nemaiauzite in Romania.
Criza financiara, care va fi urmata de o criza economica in Romania au blocat toate procesele de crestere, pe care se bazau atat producatorii (care stau acum cu ochii pe noi ca pe butelie), cat si vanzatorii, care strang din dinti de cate ori se gandesc la stocurile uriase nevandute. Si este din ce in ce mai greu sa fie vandute. Marea majoritate a companiilor din Romania se gandesc de doua ori inainte de a se aventura sa cumpere masini in aceste momente. Firmele de leasing, chiar daca alearga disperate dupa clienti, sunt nevoite sa inaspreasca conditiile de semnare a contractelor. Intre timp piata este saturata de masinile second-hand care poate asigura lejer necesitatea persoanelor fizice, speriate de costurile leasingului sau ale creditelor.
Consecinta: toate firmele producatoare au declansat o campanie agresiva pe toate mijloacele de comunicare, incercand sa se agate si de programul Rabla, care se pare ca este acum mult mai putin popular.
Chiar daca vanzarile nu au scazut, pentru moment, intr-un ritm galopant, dinamica vanzarilor de la 1 octombrie pana in present este semnificativa in acest sens. Consecinta a fost ca dealerii sunt brusc preocupati cu realizarea de bilanturi multi-anuale cerute insistent de producatori, care au luat deja foarte serios in calcul posibilitatea recurgerii la disponibilizari masive de personal. Pentru ca situatia din Romania nu este una singulara. Peste tot in Europa de est s-a repetat scenariul din Romania, astfel ca si din cauza Romaniei, Occidentul intra in somaj.