Transporturile mizeaza pe proiecte de peste 1,5 mld. euro, in infrastructura rutiera

Transporturile mizeaza pe proiecte de peste 1

Reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca in 2010 vor demara mai multe proiecte pentru infrastructura rutiera, care se vor concretiza prin reabilitari si modernizari de drumuri, dar si prin construirea unor kilometri de autostrada, in special la Autostrada Transilvania. Potrivit acestora, daca anul trecut proiectele care s-au dezvoltat au insemnat in jur de 800 milioane de euro, anul acesta valoarea lor va depasi 1,5 miliarde de euro. „Contractele vor fi scoase la licitatie, asa acum s-a intamplat si pana acum. In cazul Autostrazii Transilvania, speram sa fie finalizati inca cel putin 42 de kilometri”, au spus ei.
In prezent, tara noastra se afla in coada clasamentului, cand vine vorba despre kilometri de autostrada, in urma unor tari cum sunt Croatia sau Serbia. Realitatea ar fi fost diferita daca, in urma cu mai bine de zece ani, s-ar fi dezvoltat parteneriate publice private. In aceste conditii, Romania s-ar fi comparat acum cu statele europene, care au o retea de autostrazi.
Pana anul trecut, tara noastra accesase numai cateva zeci de mii de euro dintr-un total de 1,3 miliarde de euro alocate de Uniunea Europeana pentru infrastructura rutiera in perioada 2007-2009. Cele mai mari probleme, in dezvoltarea proiectelor, spun oficialii Companiei de Drumuri, au fost legate de exproprieri si utilitati. Daca aceste probleme isi vor spori gradul de dificultate in 2010, implicit nici proiectele nu vor avea viteza asteptata pentru derularea lor. In aceste conditii, este greu de spus cand vor putea circula romanii pe drumuri care sa nu le rapeasca ore intregi, ca alternative avand numai avionul, in unele cazuri.
Din pacate, estimarile privind dezvoltarea infrastructurii din Romania nu sunt deloc optimiste pentru urmatorii cinci ani. Potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor, daca nu se iau masuri care sa duca la deblocarea unor proiecte si la finalizarea altora, tara naostra va fi depasita chiar si de Bulgaria.
Optimismul lui Radu Berceanu, care declara anul trecut ca intentioneaza sa dezvolte un proiect, cu termen de finalizare dupa 2012, care sa lege Targu Mures de Iasi si care sa aiba o lungime de 308 kilometri, nu este impartasit si de analistii din piata. Acelasi ministru spunea ca se va axa, in viitor, pe parteneriatele publice private, ca solutie pentru constructia de autotrazi.
Recent, Ministerul Transporturilor a semnat primul contract de concesiune, care se va intinde pe o perioada de 30 de ani, in urma caruia un tronson de autostrada se va construi pe banii constructorului. Este vorba despre tronsonul Comarnic-Brasov (55 km). Valoarea prevazuta in contract este de 1,57 miliarde de euro, iar constructia acestui tronson ar urma sa se finalizeze in 2014.
De asemenea, suma pe care statul roman o va plati, dupa al cincilea an de concesiune, va fi de 180 milioane de euro anual, pentru dobanzile platite de constructor, dar si pentru intretinere, pentru o perioada de 26 de ani. Suma totala va ajunge la 4,7 miliarde de euro.